fallback

Как Apple се превърна от лидер в последовател

Липсата на иновации бележи цялата епоха на Тим Кук

13:03 | 30.09.18 г. 13

Снимка: Ройтерс

Когато Apple представи новите си iPhones Xs, Xs Max und Xr на 12 септември, най-много за времената, когато компанията създаваше цели пазари, напомняше името на залата на събитието Steve Jobs Theatre. През осемдесетте години Macintosh беше този, който за първи път имаше графичен потребителски интерфейс под формата на настолен компютър и проправи пътя от джаджи за нърдове към масово устройство. Без първия iPhone през 2007 г. възходът на смартфоните можеше да се случи десетилетие по-късно. Без iTunes все още можеше да слушаме музика на компактдискове. Таблетът никога нямаше да съществува без Apple. Креативният ум зад всичко това бе основателят Стив Джобс.

"Хората често не знаят какво искат, докато не им го покажат", каза той в интервю през 1997 г. за BusinessWeek. Джобс имаше точното чувство за точните продукти в точното време, преследваше и налагаше своите видения въпреки силната съпротива - и в продължение на дълго време беше като ветропоказател за цялата индустрия.

Apple през 2018: Джобс е отдавна мъртъв, неговият приемник Тим Кук представя ново поколение iPhone. IPhone Xs изглежда като модела от предишната година iPhone X, новата версия е със светло златно покритие и малко по-мощен процесор. Има стъклено тяло, каквото Sony инсталира в своята Xperia Z3 през 2014 г. Разпознаване на лица, което отключва Samsung Galaxy S8 от 2017 година насам. И една двойна камера, Huawei сложи такава през 2016 в P9. Това прави новите iPhone добри смартфони с най-нови технологии - но със сигурност не и устройства, които предлагат на потребителите нещо, за което те не са знаели досега.

Липсата на иновации бележи цялата епоха на Тим Кук. Той представи Apple Watch в момент, когато първите интелигентни часовници вече бяха на пазара. Той представи Apple Music, когато Spotify вече беше недостижим. И с Home Pod той представи твърде късно умен говорител на пазара, който в сравнение с Amazon Echo също предлага много по-малко възможности. Под управлението на Кук Apple се движи след тенденциите, вместо да ги поставя. Старият слоган на Apple  „Think different“ ("Мисли различно") бе забранен още преди години за публикуване в рекламни кампании. Стив Джобс сигурно би изпаднал в една от невероятните си яростни кризи Откъде идва това развитие? Като младеж Кук не е нърд, подобно на Джобс, Бил Гейтс (Microsoft) или Нолан Бушнел (Atari), които са  експериментирали в гаражите си и по-късно са основавали технологични империи. Той е рационален човек на числата, а не  воден от емоциите визионер. Той превърна Apple в компания за трилиони долари (цифра с дванадесет нули!) - уникална стойност за американския фондов пазар.

Той успя да продължи да генерира рекордни продажби от пазара на смартфони, който вече не расте. И това предимно с грижа за продуктите. Ще се окаже ли в крайна сметка прав? Според законите на капитализма - да, защото бизнесът все още е страхотен и феновете продължават да са развълнувани. Но остават и редица неотговорени въпроси: колко време потребителите ще плащат стотици долари всяка година за по-големи дисплеи и още повече камери? Какво ще се появи след ерата на смартфоните? И кой трябва да го измисли?

Със сигурност няма да е Apple. „Иновациите правят разликата между лидера и последователя", каза Джобс в речта си от 2005 г. в Станфорд. Вероятно феновете трябва да свикнат с факта, че Apple вече се превърна от лидер в последовател.  Обратният път е почти невъзможен. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 04:45 | 10.09.22 г.
fallback